Alla inlägg under oktober 2013

Av Maria - 30 oktober 2013 11:31

Skulle ju hoppträna smått stressad häst igår men träningen var inställd, däremot fanns en bana uppbyggd och ridhuset bokat för enskild hoppning. Tyvärr för våran del gick nästan hela banan i vänster varv och vi fick ett rejält bakslag när , tippar på, att hästen blev muskeltrött. Just nu får jag rida lite i ett undertempo för att inte tappa kommunikationen med hästen ( vi jobbar på att kunna sansa huvudet och nära sig även i högre) och det i kombination med nästan bara vänster blev nog lite väl jobbigt för skrutten. Han var bra med i början och väldigt lugnt i huvudet så helt katastrof var det inte men skulle vara så roligt om det kunde få fungera på söndag med allt runt omkring.

Pyssel med mina små skruttar hemma. Dom har lite ofrivillig vila ifrån igångsättning pga underlag och/ elker utslitna skor men vi är snart på't igen. Hann också med två träningar också. Två ponnyer, där den ena håller på att hoppas in och sen Pernilla och Ida som trimmade till tävlingen i helgen.

Av Maria - 28 oktober 2013 08:34

Lasse liten tömkördes igår igen och nu hade polletten trillat ner lite, det var fortfarande högst jobbigt men han var med på noterna och verkar tycka att det ändå är rätt ok. Fick till några riktigt bra galopper så en liten guldstjärna fick han allt!

Annars blev det en liten skritteunda med stora vita i sällskap av både Pernilla och Ida innan det var dags för mig att leka kock igen. ( Pernilla var assisten och Ida gjorde klart det som var kvar i stallet) 70 års kalas på gården!

Av Maria - 22 oktober 2013 14:18

Min mamma upplyste mig om att jag har ridit sedan jag var sju år gammal, utan uppehåll, vilket då betyder att jag ridit i 23 år. De första åren var det givetvis på ridskola en gång i veckan ( innan det hade vi hästar hemma som vi åkte på) sedan utökades det med hoppträningar. På sommarloven innan jag började sommarjobba åkte jag ner och bodde hos min farbror och där fanns det hästar, flera stycken. Gymnasiet blev det mer häst, gick ju en kombinerad utbildning : samhälle häst. Köpte sedan efter skolan Skåtte som då inte gjort mycket i livet. Jo, flyttat en massor och gått mest i skogen förutom perioden Diana ägde honom ( då grejade vi med skolning och inhoppning, hon skickade även iväg honom på inridning men han kom hem inkörd) Det rullade på och efter mycket om och men flyttade jag till Sthlm och jobbade med häst i nästan fyra år, hann med mycket skoj där nere... Och nu bor jag åter i Jämtlands gröna skogar. En massa häst har det blivit och jag har konstaterat att jag inte kommer ihåg alla som passerat. Under de senaste åren räknade jag ut att jag tävlat 17 olika hästar mer eller mindre regelbundet på olika nivåer och olika grenar. Jag har placeringar från dressyr, hoppning, fälttävlan och distans. Det är inte illa! Jag tycket om att tävla, oftast tävlar jag mest mot mig själv och vill klara målen jag själv satt upp. Jag hänger inte läpp om jag hamnar utanför placering och har hästen dessutom varit med mig ( den omtalade känslan) skiner jag som en sol oavsett resultat.

Av Maria - 21 oktober 2013 10:40

Drog till med lite go'mat i fredags, osäker på antalet personer som skulle äta tinade jag upp en två kg köttklump. Visade sig måste ha varit från en jätte älg, jättefin köttbulle utan senor eller annat mindre trevligt. Marinerade köttet, ugnsgrillade rotsaker, rödvinsglace, beasås, vilökssmör, mozzrellasallad och brytbröd. Mumsmums! Den ena av matgästerna trodde ju att jag jobbat som kock och tyckte maten smakade jättebra och det gjorde att den var värd att vänta på. Blev ju väldigt sen middag då jag och Ida hade hoppträning innan och den började åtta.

Jag red Lasse och han ger mig lite huvudbry, tycker han blir bättre och bättre men så fort det blir jobbigt stänger han av och blir väldigt svårhanterad. Ikväll tror jag att jag ska försöka tömköra honom och se vad som händer och sker.

Av Maria - 17 oktober 2013 23:05

Stora, vita skimmeln var på Åb och nja får jag väl säga. Tittade nästan på honom och tyckte vi skulle triangelnärka honom. Nu i efterhand tycker jag att hela besöket var lite udda. Veterinären höll med på det jag framförde förutom då när jag kläckte ur mig att någon triangel på rumpan blir det inte, då blir det hellre slakt. Jag anser att det är snällare mot hästen om han nu är så dålig att han inte går att bruka. Vad finns det egentligen för några garantier att ingen annan hoppar högt och rider hårt med honom, jag vill ju ha en fullt brukbar häst. Vi behöver inte satsa på något os men vara med på lite träningar och tävla lite måttligt på lagom nivå tills inhästarna lotsas in på sitt ändamål. Det jag tycker är mest konstigt att han inte fått någon inflammationshämmande förutom en spruta i leden. Han är 15 år med lite artros i en led och han ömmade mer nu än för två veckor sedan ( i kringområdet) vilket jag inte finner konstigt då han har en ledproblematik och blivit böjd flera gånger. Fel och häva inflammationen och se vad som händer. Tur att vetrinärassistenten finns, han köper mitt resonemang och som tur är lyssnar vet. när han lägger fram något.

Hade även med mig en ridskoleponny på hälta utredning och fick bassning för att jag kom in med henne efter lunch, Say what!?! Jag sa vad jag ville boka för på båda hästarna och fick en tid. Det är väl inte mitt fel att vet. hade fler en häst till att titta på och skulle hinna hämta sitt barn på dagis. Jag krävde inget klockslag utan fick en tid av hon som svarade i telefonen. Aja, det är inget ovanligt att man får fara in flera gånger pga hälta då det inte är solklart var det kommer ifrån men jag ska inte behöva tjata på att få hästen kollad med böjprov om jag kommer in för en hältautredning. Det tycker iallafall inte jag!

Av Maria - 13 oktober 2013 10:33

Fyller 30 idag och nej, det känns inget annorlunda mot igår! Kommer nog att vara min standardfras idag, tårtkalas med släkt och vänner hemma hos mamma.

Av Maria - 11 oktober 2013 00:46

Snart ett år sedan jag var tvungen att säga hej då till min alldeles egna byracka. Fina, fina vovve! ( syster är givetvis också fin, hon på bilden)

Allt är givetvis relativt men sorg är alltid sorg...

Av Maria - 10 oktober 2013 00:49

Ibland krävs det inte mycket för att göra en själaglad. 15 min skritt tur med stora, vita förgyllde verkligen dagen. For iväg och trimmade lite på liten, stressad pålle och han var inte stressad alls idag. Inte en gång! Fick jobba med 5,5an och attan vad han jan klippa i.

Avslutade kvällen hemma hos mammi, inte för att hon var hemma för det var hon inte. Badkaret och jag hade en date, alldeles för längesedan, och fick lite gofika innan jag åkte hem igen. Varm och go i kroppen med humöret på topp

Ovido - Quiz & Flashcards