Alla inlägg under november 2013

Av Maria - 29 november 2013 23:59

Eller kanske inte som alla andra...

Var och varannan har eller håller på och adventsfixar, jag blev också lite inspirerad får väl erkännas. Resultat? Skinande ren mamma häst, vi kan kalla det stora julbadet. Ren blev hon ungefär tills hon åter var installerad i boxen och passade på att rulla sig när fölis fick lite pyssel på stallgången. Vad gör man inte för djuren!?

Av Maria - 27 november 2013 10:39

Av Maria - 27 november 2013 10:33

... Är då tränarens i stort sett enda kommentar är: fortsätt likadant!

LitenLasse var super duktig igår, han fick vara med alla de andra och leka.

Av Maria - 26 november 2013 14:14

Hur ska man ställa sig till att vara med på klubbtävling, om man som jag tävlar på "riktiga" tävlingar? Är det orättvist? Jag brukar vara med, fast kanske inte på den som jag tävlar högst med och så brukar jag försöka se till att jag inte rider samma klass som en som aldrig tävlat. Jag resonerar även vidare att en klubbhoppning, som i det hör fallet, ska förbereda hästen eller ryttaren att komma ut på en riktig tävling. Då är det väl bra om det även finns tävlingsryttare med bland ekipagen? Då vi dessutom har en liten klubb är det nästan nödvändigt att "alla" är med för att inte tävlingen ska bli inställd.

Lasseliten skötte sig långt över förväntan, egentligen var det bara i omhoppningen när han låste sig så han inte tog styrningen till vänster som blev helfel ( och ja, jag skriver lite som jag vill ) Grunden var väldigt bra och då vi var enda ekipage i klassen till omhoppningen provade vi svänga lite. Ett pet, men jag provade hoppa hindret på diagonalen, och så knas svängen utan styrning vägdes upp av en riktig b ponny sväng till sista hindret. Duktiga lilla häst som inte alls var i panik idag.

Kossan han levde rövare i första klassen, vilket inte alls är ovanligt men däremot brukar han då gå väldigt bra i andra... Nu var inte så fallet och samtidigt som jag började fundera om han var riktigt fräsch frågade Nina precis samma sak. Inget megafel, inget som någon annan lägger märke till men något knas i kroppen har han. Han får lite skrittvila ett tag och lite örter så blir han nog snart som vanligt igen!

Av Maria - 25 november 2013 10:41

Sadelprovning och klubbtävlingar avslutade veckan.

Skåttes sadel passar, vilket var bra så jag inte lurat Pernilla.
Pling kunde ha sin med men inte ryttaren så hon fick en ny sadel, en som jag sagt kommer att passa
Råttan, ett kapitel för sig. Jag är inte riktigt beredd att lägga 13 000 på en sadel än när jag inte vet hur mycket han kommer klara. Letar med ljus och lykta efter något passande, ny vet jag iallafall vad jag ska leta efter.

Klubbdressyr
Jag var anmäld till fyra starter, tur i oturen strök jag liten stressad och gjorde "bara" två. Stor, vit ( aka råttan) har sånt fruktansvärt steg att det nu i efterhand känns som jag själv agerat gummiband. Jösses, och han är inte ens igång på riktigt än!

Kossan (TJ) blev lite väl leksugen och jag skrattade mest när sista hslyen var gjord. Trots det sprang han ihop en andra plats till min förvåning

Samma kväll testade jag lite vad den lilla hästen tänkte till morgondagen, efter några bettbyten var jag riktigt nöjd... Hästen såg mest bara brydd ut

Av Maria - 20 november 2013 01:47

Måndag på en tisdag, tydligen helt klart möjligt. Tur det vände mot kvällskvisten för måndags dagar är inget att hurra för, inte för att något egentligen gått på tok idag men (!) tråk.

När man får oväntat besök på jobbet då nickar och ler man, visste väl att det är bra erfarenhet att ha jobbat i monter på mässa. Inte för att jag på något vis tyckte att det var tråkigt på mässa, ett roligt avbrott i vardagen. Lite långsamt på jobbet i dag då min brukare är halvsjuk och en typisk: ni kvinnor snackar om att föda barn men ni skulle bara veta hur det är när en man är riktigt förkyld. Fast det är klart, inget varar för evigt och det är snart på topp igen.

Blev givetvis en sväng i stallet och till ridis, son det verkar nu så har jag lyckats sälja den där ponnyn utan film... Veterinär besiktning i veckan bokad, bara att vänta och se.

Avrundade kvällen i trevligt, efterlängtat sällskap och med go'fika... Kanske blev lite väl länge men för lite sömn, det är väl något jag är van.

Av Maria - 18 november 2013 22:15

Lovade att jag skulle rida en ponny så de kunde göra en försäljningsfilm, jag sa att det vore ju bra om jag kunde rida henne några gånger innan. Vi ska filma på söndag och idag jobbade jag henne för att kolla statusen. Hon orkar springa i sju, SJU!, minuter! Oj, oj, spännande värre. Hur ska jag lyckas med att få det att se bra ut och dessutom hoppa någon form av hinder....

Fortsättning följer

Av Maria - 18 november 2013 17:32

Lyckan är stor!

Stor, vit, fin Råtta känns bättre och bättre och bara häromdagen så bra att jag kollade upp honom på lina. Hältafri men med en viss rörelsestörning, han har ju en rejäl muskelbristning i vänster bog och så till följd av alla åkommor han haft blivit väldigt kort i hela muskulaturen på vänster sida. Dagen efter fick han jobba lite lätt i töm, han är verkligen super trevlig. Kände på lite av varje men mest skritt jobb. Dagen efter det var vi ute på en skrittrunda tillsammans med Lizen som lånade Skåtte ( jätte söta, Scuttland gick med spetsade öron och Lizen satt med ett leende på läpparna, hon har lite riduppehåll på sin lite sprättiga stjärna då hon ska ha barn om ca 1 mån!?! Lyckan var total)

Liten, lätt stressad häst har levererat några riktigt bra pass nu på slutet. Jobbat i töm över hinder var en riktigt lysande påhitt, markarbete fungerar bra nu och igår småhoppade vi tom barbacka utan strul eller spring.

Ovido - Quiz & Flashcards