Alla inlägg under februari 2014

Av Maria - 27 februari 2014 23:30


Jag formligen hatar pappersjobb! Kom även fram till idag att möten är rätt jobbiga, förstår grejen men jag blir så RASTLÖS! Känns som bortkastad produktiv tid där jag kunnat göra massa annat.

Har hunnit med två möten idag.

Personalmöte
Tog dubbelt så lång tid som planerat men var ändå rätt trevligt och riktigt roligt att träffa alla. Det hölls dessutom inte så formellt och mycket hanns med och många nya idéer kläcktes. Annars träffar vi sällan varandra

Årsmöte på ridis
Gick fortare än planerar
Väldigt formellt och tråkigt med rejält negativa åsikter om vissa nya planer om expanderande av verksamheten.

Blev annars bara stalltjänst hemma, det var allt som hanns med... Jätte skönt ändå med eget stall där man får bestämma själv! ( med alla nackdelar det innebär. Hur sjuk man än är är det bara att pallra sig ut, hästarna sköter inte sig själva)

Av Maria - 26 februari 2014 07:54


Bilderna!


Tävlingsparkeringen

[Bild]


Trodde jag skaffat mig en hund men blir lita osäker ibland. Arnis tyckte det var smart ända tills bilen började rulla! I vanliga fall sitter han i buren men tidigare på dagen åkte vi lastbil och där kunde man ligga bakom sätena fram.

[Bild]


Gårdagens roliga övning

Av Maria - 24 februari 2014 11:27

Hatar fortfarande att kliva upp tidigt och precis när klockan ringer hinner jag tänka tanken: varför gör jag det här!? Kliver ändå upp, fixar i stallet, lastar hästar och någonstans däromkring har jag vaknat och börjar fokusera på dagen. Tävling!

Har alltid ett personligt mål med mina starter, en plan ( som givetvis inte alltid blir som man tänkt, rätt sällan) Den här gången var planen mest att känna på hästen, han blir bara bättre och bättre på träning. Nu var det ju tävling och jag misstänkte att han skulle reagera lite annorlunda. I första klassen var han spänd, nästan så han tänkte tilta över och hamna i sitt gamla stress beteende. Blev ändå inte katastrof, lite laddad på hinder men under kontroll. Broms och styrning existerade iallafall, dessutom provade jag en flatare sadel vilket gjorde att jag inte fick kotkompressioner i varje språng. Kom till omhoppning och vände kort till första hindret, gick lysande men efter det var gränsen nådd. Red större vägar resten av omhoppningen och vi var felfria och jag hade fortfarande hästen med mig.

Analyserade läget och bytte sadel, till den vanliga... Den jag kastas ur men hästen kan arbeta mycket friare i. Jag red två klasser och det var inte så många ekipage mellan mina starter. Givetvis var det ju 30 min pausen för ombyggnad och bangenomgång. Blev till och med placerad i första klassen så tidsmarginaletna krympte. Stoppade in hästen med utrustningen på, såg givetvis till att han inte kunde fastna i något, men jag vill gärna att de dricker lite mellan klasserna och dr flesta jag rider behöver varva ner för att göra just det. Får de komma in i transporten, stallet, lastbilen varvar de lättare ner.

Andra klassen kändes han så mycket bättre, nästan för samlad men jag ville gärna bjuda honom på en avslappnad runda. Utan stress, ingen press för att försöka undvika att det skulle tilta i hans huvud. Resultat? Ett ner i grunden men han var så fin. Peter berodde mest på att jag kastas iväg och vi kom ur balans. Kikade på filmen och han rev med bakbenen. De få gånger han brukar riva är med 99% med frambenen för han inte hinner upp. En rivning med bak, det kan jag ta. Det beror på min ridning och inte att hästen gör något galet.

Sum:
I det stora hela: jätte nöjd ryttare och en häst som blev trött i huvudet.
Pernilla och Skrutten red också en klass, en super runda i sån bra stil. En liten halvmiss, Skåtte missade halvhalten och svepte ner en bom. Kan tillägga att det är inte a walk in the park att få den hästen att galoppera med riktiga galoppsprång en hel bana.

Nu är vi laddade för kommande säsong, känns riktigt bra

Av Maria - 23 februari 2014 00:23

Nu är det lite mindre än sex timmar innan jag ska upp och fixa i stallet, årets första tävlingsstart på agendan. Enda minuset är just att sovmorgonen försvinner, man kan inte få allt man vill.

Målet, två bra rundor där han kommer tillbaka och har uppmärksamheten på mig. Liten check inför säsongen i stort!

Blev Scuttland och Lasse liten som åker och så startar Nina med, fast det är bara jag som kör två klasser imorgon.

Av Maria - 20 februari 2014 09:29

Så är jag tillbaka i verkligheten och har konstaterat att jag är trött! Har även konstaterar att det inte blir någon sovmorgon alls den här veckan! Jag som inte fungerar utan sömn! Tur jag sov i lastbilen på vägen ner till Gbg, det bästa som finns faktiskt.

Av Maria - 19 februari 2014 14:46

Mitt "hem" de senaste två nätterna! Fungerar jätte bra men man hamnar som i en egen bubbla när man kuskar runt, verkligheten känns rätt avlägsen och alla måsten får lösa sig på något vis. Telefonerna går rätt varma emellanåt. Speciellt chaufförernas, de har endast tre företag (!) så lite att rodda med.

Vi är iallafall på väg hem med tre riktigt coola djur där bak. Äter och dricker när det bjuds och ser allmänt pigga och glada ut trots att de har varit på resandefot sedan i torsdags.

[Bild]

"Min säng" är rätt högt upp, faktiskt bara strax under taket. Smidig är en bra egenskap för att ens kunna ta sig dit och ner. Upp brukar gå bra för de flesta, ner går alltid på ett eller annat vis men det är då problemen kommer. Själv byter jag även om innan jag klättrar ner, det går bara man vill.

Av Maria - 18 februari 2014 03:37

Nu har vi precis lämnat byn, gissa varför?

Oh yes! Vi ska plocka upp lite hästar, förhoppningsvis (!?) sist vi hörde något trodde dom att de skulle komma fram nu på morgonen... Det var i söndags kväll vi fick det budet.

Av Maria - 17 februari 2014 10:38

Nu kanske vi har fått lite koll på tillvaron.

Lilleman kändes mycket bra igår, trimmade barbacka och då brukar han gå bra. Lydig, mjuk och spänstig. Härlig känsla!

Häst transportörerna meddelade att de mest troligt anländer med hästarna till Sverige imorgon på morgonen. Tur för mig ringde chefen och väckte mig om inhopp som ridlärare ( hon är även ordförande på ridklubben) och jag har blivit ledig från andra jobbet.

Så nu borde jag verkligen sätta fart om jag ska hinna med lite hästar innan lektionerna börjar.

Ovido - Quiz & Flashcards