Alla inlägg den 15 februari 2014

Av Maria - 15 februari 2014 12:09

Hittade efter mycket om och men en sadel som är väldigt rak och till ett mycket bra pris, vilket gjorde att den nu är köpt och skickad... Väntar bara på att den ska komma fram! Dick vet vi inte säkert att den passar men skam den som ger sig.

Vi hade ju hoppförbud men som tur var glömdes det bort när det var hoppträningsdags igen. Jag har i ca 1,5 veckas tid tyckt att han sett och betett sig lite udda i rörelsemönstret men då ingen annan hållit med fick jag helt enkelt förlika mig i att jag var nojjig. ( fina ord) Problemet eller vad man vill kalla det kom när hopptränaren undrade om han kändes som vanligt för det var något som störde henne men inte kunde sätta fingret på vad det var. Blev jag inte alls nojjig av!?!

Tur för mig så gjorde hästmassören ett besök, givetvis var inte vi inplanerade men hon lyssnade och ägaren med och de klämde in liten.
Massören hittade problemet och var imponerad över hur rörlig han blivit i kroppen. Duktiga , duktiga Lasseliten.
Han har en "galla" , som han hade redan när han kom, på framsidan av hasen. Det är egentligen en slemsäck som är trasig och vätskefylld. Problemet nu är att den förändrats och gör att det inte går att trycka ihop benet lika mycket och där kommer den minimala rörelsestörningen jag sett.

Projekt minska svullnad är inlett och vet ni hur svårt ställe det är att försöka få lite tryck på? Tänk stödstrumpor och så extremt rörlig häst. Ekvationen går inte riktigt ihop.

Kört laser i två dagar nu, skulle köra lite chockterapi med den i tre dagar, uppehåll och samma igen. Samtidigt försöka ha lite tryck på själva gallan. Provar just nu med hasskydd så han ser något inpackad ut då jag måste linda benen för att det inte ska glida ner.

Släppte honom i ridhuset igår och rörelsestörningen är borta, dessutom rörde han hela kroppen även i galopp och det har han inte gjort när han sprungit fritt förut. Gissa hur lycklig jag var!!! Fortsätter och ser om den förbaskade hasengallan kan bli mindre. Fortsättning följer

Av Maria - 15 februari 2014 11:46

( inte riktigt till mig)
Just ni inväntas en hästleverans ifrån Irland och Litauen. Till ridskolan, mitt "ridjobb" och en ny häst till Nina. Resultat?
Irländarna skulle ha kommit till Göteborg igår och vi skulle ha hämtat dom där och varit på väg mot Stockholm för att hämta upp litauerna. Storm på Irland = färjorna inställda och dagarna gick, de skulle ju ha åkt därifrån tidigare i veckan. Igår fick vi veta att de åkt från Irland men inte visste hur det var i England, om de skulle ta sig vidare därifrån. Idag, nina ringde och checka, kom meddelandet om att de var kvar i England. Varje gång vi har varit i kontakt med transportörerna säger de att de hör av sig när det händer något MEN än har det inte skett. Det gör det hela lite svårt att planera allt runt omkring. Tror inte de är medvetna om att när vi ska hämta upp dom har vi 100 mil enkel resa, hästarna ska få vila över natten i ett privat stall och dom vill nog gärna bli förvarnade. Vi som ska hämta upp hästarna har jobb och iallafall jag måste fixa vikarie, till assistent jobbet, leja djurvakt osv.
Litauerna har vi inte ens hört något om så just nu vet vi inte ens vart dom hästarna befinner sig.

Visst låter det organiserat?

Ovido - Quiz & Flashcards