Alla inlägg under mars 2014

Av Maria - 29 mars 2014 19:08

Skulle inte tro det och än är inte dagen slut

Av Maria - 27 mars 2014 14:30

Ibland är det inte så jätte genomtänkt att säga ja, innan man hunnit tänka till. Ännu mindre bra är det när man har samma chef på två jobb ( då vet hon när jag inte schemasatt och ledig för extra uppdrag)

Den här gången skulle den här nya ponnyn in till hovis på kliniken. Han är lite skev. Problem ett: ingen respekt för någons utrymme problem två: inte van att åka transport problem tre: alla hästvana människor jag känner jobbar. Tog med gubben på gården, halt och lytt på knaggliga 70 år men då var vi ju iallafall två. Kom som tur var både dit och hem, att stanna till och äta var det bara att glömma, utan några större missöden. Jag blev rätt arg när ponnyj***n drog på parkeringen när vi skulle hem igen. Ännu argare när han sedan traskade in som ingenting tillslut. Just då tyckte jag att det var ett mycket korkat beslut av mig att ha svarat ja på förfrågan om att fixa med ponnyn.

Han blev iallafall skodd och upprätad. Så nu hoppas jag att alla andra bitar snart också faller på plats.

Annars så blir det som vanligt diverse hästar hit och dit, någon annans, mina, ridning, pyssel, tömkörning...

Och så vid hemgång/ sängläge kvalitetstid med hundarna

Av Maria - 23 mars 2014 23:57

... Lägga till att stallisarna Pling och Ida tagit ett mega kliv framåt tillsammans och har nu hoppat bana på 110 cm. Så duktiga och är jätte stolt över Ida, dessutom var det en riktigt bra runda! Duktiga tjejer!

Av Maria - 23 mars 2014 23:53

Har alltid kört på att det är bra att röra på sig när man har träningsvärk men just nu känns det inte riktigt så, för att sammanfatta det i en väldans lång mening.

Innan dagens pass hade jag endast ont på insidan låren ( säkert mycket pga ovanan att sitta med dressyrläder) och en sjujäkla huvudvärk. Just nu dunkar det i låren, har ont i hälsenorna, knakar i höften, ont i höger axel, spänd nacke och dödligt ont i fingrarna.

Vad nu detta ska vara bra för visade sig faktiskt på hästarna som var riktigt bra idag.

Stora, vita fick lufsa på runt byn. Grusvägarna är riktigt bra just nu, underlagsmässigt. Hästen hade inga spänningar alls i kroppen och det var riktigt roligt, trodde nämligen han skulle vara helt mör efter sin första träning.

Efter det var det tisdagshoppningen idag istället då tränaren ska på kurs till veckan. Blivit tillfrågad om att rida en annan ponny, ryttaren vill ha hjälp och böja igenom henne och ägaren ( mamman) ville se hur hon tog sig an större hinder. Riktigt rolig och trevlig ponny att hoppa, har bara trimmat henne på marken förut. Sedan var det givetvis Lasselitens tur och även om om egentligen inte så mycket var perfekt så var det ett riktigt bra pass. Det var banhoppning med mycket sväng och relaterade linjer( fem, sex språng) och jag hade som mål att dundra på. Vi lägger gärna in för många galoppsprång i vanliga fall. Vi dundrade på och blev lite missar här och där men jösses vad han hoppar.

Då efter tre timmars träning och en uteritt mår kroppen sådär men roligt var det

Av Maria - 22 mars 2014 08:32

Nämen, det gick ju över förväntan och det var tydligen väldigt lovande också. ( tränaren blev nästan lyrisk för jag råkade nämna att jag planerade att Råttan skulle nog bli dressyrhäst på äldre dagar) Vi kunde rida minst msvb, med träning riktigt bra om det var det jag ville ( det var ju klart att man kunde ju rida på 55, 60,70% beroende på vad man nöjde sig med. Hoppryttaren i mig är inte riktigt med på noterna än, så längesedan jag red "avancerad" dressyr dressyr känns det som MEN JÖSSES vilken häst jag har!
Kunde tom sitta på honom i dressyrsadeln igår ( framsteg) och fick riktigt bra pointers, är super nöjd med träningen. Har dessutom inte så ont i kroppen som jag befarade att jag skulle ha, spänner lite på insidan lår ( van att rida med korta hopplöshet som jag ev längre två hål) och lite lätt huvudvärk men annars är jag på G
Vi ska nu träna på att få hästen kvickare i steget och på så vis kommer han lätta upp ännu mer fram ( hoppas bara att det blir lättare att sitta på och inte värre), projekt finputsning har börjat!

Och så ser han tydligen gigantisk ut min stora vita, kanske borde ta och mäta honom så jag med säkerhet kan övertyga folk om att han inte är så gigantisk som de tror.

Just nu känns det trist att klubben byter dressyrtränare men det visar sig

Av Maria - 21 mars 2014 16:57

Kan det vara så att dressyrtränaren vaknat på fel sida imorse, åkte upp direkt efter jobbet för att kolla hur sen de är i planeringen och han verkar lite tvär idag. Kan bli spännande!

Av Maria - 21 mars 2014 08:26

Vaknade på tok för tidigt, två timmar innan jag behövde men nu laddas det upp för dressyrpass ( kan nog läsas göra ryttaren handikappad träning, en på ridis är helt övertygad att jag kommer få läckage mellan ryggkotorna) med nio timmars jobb.

Av Maria - 20 mars 2014 12:07

Markarbetsövning som var riktigt bra, hela konceptet med framridningen stämde så bra och man fick tänka fokus genom hela passet.
I uppvärmningen skulle vi få hästen att flytta ett ben i taget i alla gångarter, utan att hästen helt står stilla. Testa!


Måtten är från ponnygruppen så de måste längas lite för häst, de ska dock inte vara tävlingsmått utan kortare.

Ovido - Quiz & Flashcards