Alla inlägg under december 2013

Av Maria - 30 december 2013 23:11

Mitt 2013

Givetvis mitt hästår 2013, vad annars.

Har varit mycket häst hit och dit och har trots avsaknad av egna startklara hästar varit iväg på 13 olika tävlingar och ridit inte mindre än åtta olika hästar. Började faktiskt med årets första start på Skåtte, systeryster var ju så lägligt sjukskriven just då jag var sugen på tävling.

Häxan konstaterades det att hennes ben inte var det vackraste i världen sorgligt nog och mest troligt inte håller som ridhäst. Fick vila, jätterolig häst att ha i sjukhage... NOT! Hon fick iallafall åka söderut och lagom tills jag var nere på lag-SM ponny på Strömsholm kom en högdräktig Skrålla upp till Jämtland. Pernilla och Ida tog emot henne och deras beskrivning var att hon var liten, typ som Pling (165 cm) tunn, hennes stjärn ser ut som ett hjärta. Stämde på det mesta förutom att hon är störst i stallet och gissningsvis runt 175 cm och med lite mat rätt rejäl i kroppen.

Min älsklings ponny kom tillbaka till stallet en stund och skulle väl mer eller mindre fortsätta tränas och visas upp. Rebecca hann styra runt honom på någon enstaka hopptävling och jag startade honom i hästdressyr med placering för oss båda innan han blev såld. Fick även under året Pling såld och vet ni hur roligt det är att sälja hästar när det blir så bra matchningar?! Nu flyttade ju inte Pling från gården utan istället kom ju Ida till stallet och det blev ju väldans bra. Måste bara få inflika att numera kan även Ida titulera sig som tävlingsryttare, hon kommer numer upp i full tävlingslicens och inte bara endagars.
Fortsättning följer....

Av Maria - 27 december 2013 19:23

Alltså, nu vill jag ha riktig vinter! Stackars skrållan kan ju inte ens ta sig till och från hagen. Hon kommer att få skor fram när hovis kommer nästa gång. Planen var ju att hon ska igång och ridas in nu. Katastrof!

Arnis assisterar i stallet, mest i vägen och drar på mer än han hjälper till men vad gör det när man är liten och söt.

Smygkikat på tdbn och börjat småplanera tävlingarna inför 2014. Längtar, känner mig som ett barn på julafton nästan.

Av Maria - 22 december 2013 12:42

För tillfället har hästarna "vila" inte total vila och anpassat efter individ. Lasseliten hoppas inte på hinder och behöver inte gå varje dag, Råttan är ju under uppbyggnad så han kör på som vanligt, Scuttland går lättare pass någon gång i veckan och samma lika med Pling. Mammi och lillan väntar fortfarande på bättre underlag innan jag kan hitta på nåt med dom, vill gärna att benen ska vara hela ( dom har ju inga skor )

Snöade igår förmiddag och jag väntade hela dagen på att sluta jobba så jag kunde sticka ut och busa i snön med en häst. Gick det? När jag slutade regnade det ute! Pissväder! Segade på och tillslut regnade det inte, inte mycket snö kvar men lite, lite och blev iallafall årets första snögalopp. Lurade ut Pernilla och Ida på en tolkningstur så årets första snögubbe är också kirrad. ( aka Ida )

Av Maria - 15 december 2013 23:13

Har hunnit vara ute och flaxa lite, var ju lite ledig från assistans jobb så fyllde på med annat.

Luciarevy med luciatåg, som vanligt väldigt underhållande föreställning.
Sov borta, givetvis var lilla Arnis med.
Tillbringat lite tid med mina hästar och den nya sadel passar råttan helt ok och ( eller men) ligger ännu bättre på Skrållan.
Cissi var hit och fick sig lite matnyttigt i form av hästskötsel och en ridlektion
Suttit på ponnyn A i ett försök att få honom på rätt bana igen ( fungerar det inte nu blir det nog adjöss)
Luciafirande på ridis idag med allt från knattar till tävlingsekipage, är det inte underbart så säg?!
Och sist men inte sämst, lekt hovis idag eller snarare ikväll och nu har Scuttland snösulor och Råttis har det iallafall fram... Sömmarna tog slut!!!
Morgondagen kommer bestå av mer hovisuppdrag för Pling vill också ha snösulor. FÖR VI HAR ÄNTLIGEN SNÖ! Om än minimalt och med blankis under men styltor får dom djuren

Av Maria - 11 december 2013 12:44

... Väntar alltid för länge!

Sadelköp och säljaren har lämnat in den för leverans med schenker för fyra dygn sedan registrerades det att den var inne för sortering. Nu fyra dygn senare är den sorterad! Snabb i vändningarna? Inte direkt...
Paketet har åkt den långa sträckan mellan Uppsala-Sthlm, några mil åt fel håll så den verkar dröja.

Jag vill ju ha den nu så jag vet om jag behöver köpa en annan eller om hästen kan ha den!



Dessutom en BRUN?!
Jag som givit upp det där med bruna sadlar och nästintill bara äger svart utrustning till hästar storlek STORA...

Av Maria - 6 december 2013 12:59

Var ute på äventyr igår och alltid roligt med något annat i vardagen och hör och häpna, det hade inget med häst att göra! Inte egentligen men som alltid måste man ju in på minst en ridsportsbutik och igår var inget undantag.

Kom hem med bl.a rtt nytt bett

Ett anatomiskt Drings bett med stora bettringar, givetvis redan provat. Lasseliten fungerade jättebra på bettet trots att jag var fundersam på den lite väl tjocka mittendelen. Fast nu vet jag ju inte om han kommit ut sin tillfälliga trotsperiod och jag åter kan rida på vanliga bett. Tummen upp blev det iallafall för det här bettet, fick bra känsla på det.

Äventyret som jag så stort var på var ett studiebesök på Tingsrätten. Riktigt intressant och spännande och väldigt imponerad över personalen som jobbar där. Väldigt trevliga och hjälpsamma. Jag hade egentligen ingen anknytning dit förutom att jag var lite moraliskt stöd till en vän som skulle vittna, det som fascinerade mig mest i det här specifika fallet var att det mest egentligen handlade om att motparterna inte kunde kommunicera mellan varandra. Lite tragiskt men påvisar ju hur viktigt kommunikation är. (Och jag blev ju en erfarenhet rikare, nyfiken som jag är fick jag massor av energi och var på topp resten av dagen)

Av Maria - 4 december 2013 12:48

Jag förstår att ridelever blir väldigt lojala, speciellt om man som i mitt fall tagit över efter någon som inte passat i verksamheten men sen när blev det så extremt att det verkligen inte fungerar när det kommer in en likvärdig ( fast med rätt utbildning som är väldigt bra på sitt jobb) Det är inte, givetvis, alla som protesterar hejvilt men fler än vad jag trodde och i alla åldrar. Min förhoppning är ju att de ska få samma förtroende för den nya ridläraren, jag känner henne sen förut och vi har nästintill kidnappat henne från annat jobb. Hon är bra, riktigt bra!

Ovido - Quiz & Flashcards