Alla inlägg under april 2014

Av Maria - 25 april 2014 11:08

Kanske varit dålig på att skriva on tävling och träning ett tag men vi tränar på. Den här veckan är/har det träning tis och söndag för hopptränaren.

Ida har knipit sin första rosett i en riktig tävlingsklass


Nästa helg har vi hemma tävling och det betyder full fart!!!
Ponnydagen är jag tappskoansvarig hela dagen, står på framhoppningen på fm och rider två ponnysar i avd B på em ( 110,115) om inget under sker och ponnyryttaren rider själv.

Hästdagen är jag tappskoansvarig hela dagen och rider en häst i 90+100, vita ponnyn i 100+110, stresshästen är anmäld 110+120 men som det ser utåt det för få starters 120 för att det ska bli en klass.

Kommer jag vara trött när det är slut på helgen? Skulle just tro det... Bara att hoppas att jag inte är schemasatt på måndagen efter. Väntar fortfarande på majschemat!

Av Maria - 24 april 2014 23:37

Letar man en lovande, ung ponny har "vi" en till salu. Ridskolan alltså, mitt ena projekt

5 år, grundriden, inhoppad, tömkörd, löshoppas utan problem 120.

Trevligt steg med mycket bra galopp och har ett mycket bra hopp i sig.

Väntar på löshoppnings filmerna men håll till godo med ett kort från framhoppningen så länge.

Ett klipp, utsatt för 35 000 på annons

Av Maria - 24 april 2014 23:29

Hänt massor på hästfronten, som vanligt. Behöver inte ens använda utropstecken på det vid det här laget känns det som. Annorlunda för den här veckan har ändå varit att jag haft mer sällskap än vanligt när jag ridit. Haft ridbesök två dagar i rad och det är jag inte bortskämd med. Det plus solen har ju gjort iallafall den här lilla bruden lycklig


Hämtade ut mitt beställda täckespaket idag, fyra regntäcken och ett rejält reflextäcke för ca 2000kr. Inte alls blodigt om man frågar hästfrälsta, vanliga dödliga kan vara av annan åsikt. Jätte nöjd i varje fall. Starkt material, bra passform och allmänt bra så tummarna upp den här veckan!

Av Maria - 19 april 2014 09:37


Det är tur att yngsta förmågan i stallet är nyfiken, även om hon inte finner sig i allt ( trodde hon skulle slippa tvätta leriga ben)

[Bild]

[Bild]

Av Maria - 18 april 2014 23:15

Känner mig lite smått mupp och lite lätt nitisk. Hittills av påskhelgen har jag gjort 10 ridpass(!!!) och fler blir det. Känner mig lite osocial och allmänt sjuk, pollenallergi är inte roligt ( kunde varit värre) och jag har det som värst nu på försäsongen. När jag känner mig sjuk kör jag på de där ytterligare procenten och går på max, udda taktik va?! Försöker intala mig själv att jag är frisk eller nåt... Eller snarare så är jag rädd att bli sängliggande ett par dagar och hamnar då efter i planeringen, kör man då på känns det bättre om man ligger plakat en stund.


Avslutade kvällen med ett pass med dessa sötnötter, Skrållan fick prova på att vara handhäst. Skåtte är klockren att sitta på när man försöker kontrollera handhästen. Gick galant, enda minuset var diken. Tydligen bor det elaka troll i dom som äter stora fuxar, resultat : hästarna på var sin sida om diket. Mamma häst måste träna diken!

Imorgon blir ännu en dag i full fart men avslutas med matlagning hos pappsen och förhoppningsvis en lugn myskväll.

Glad Påsk!

Av Maria - 5 april 2014 17:23

Och ingen ponnytävling i helgen, följer dock lagryttarnas förstarter och håller alla tummar och tår.

Tog i sann ponnyanda och premiär hoppade lilla grå ponnyn och det var jätte roligt sa han. Undra just hur trött han kommer att vara i huvudet nu, han har vila idag och så tänkte jag prova ett längre ridpass imorgon. Sen vila igen och efter det tömkörning. Sounds like a plan!

Var upp på ridis och kikade på den nya dressyrtränaren och tummen upp på det. Bra upplägg på träningarna och snabb i uppfattningen om ekipagen och alla jag såg fick lika mycket, oavsett dagsnivåerna.

Av Maria - 4 april 2014 00:04

Bestämde mig för att idag skulle det gå att rida ponnyn och det gjorde det, han förstod vad jag ville och vi premiär galopperade. Riktigt bra galopp har han, den går i uppförsbacke. Högst förståeligt varför han inte riktigt orkar trycka på och hålla ihop sig längre sträckor. Inget bock och bus, blev skrämd när det small till och det är tillåtet.

Min stora, vita var även han en guldklimp även om vi "bara" var ute på uteritt men jätte trevlig och glad pålle. Vi fick ju även sällskap av systeryster dom börjar komma tillbaka till oss levande. Skåtte skrutten som var monster igår var idag som en smörklick, tur man gjorde någon nytta. Stackarn har lite träningsvärk och fick låna backontrack ryggtäcket av Råttan. Prinsarna får helt enkelt dela med sig till varandra!

Laddar annars upp för helgens ponnytävlingar, mitt jobb: slav!!! Och annat som hästskötare, psykolog, lagledare, coach och andra bra ord

Av Maria - 2 april 2014 11:44

Ny månad och nya tag!

Nya projektet ska ut på annons, nya projektet ska filmas, nya projektet har myror i skallen och gör en massa skolor ovan mark så vi får se när vi lyckas med det. Han rör sig iallafall mycket bättre och det kan ju vara en orsak tillvarför han hoppar omkring såpass mycket.

Lasseskräpet har ett balltramp som spökar och fick vila i mån för att jag inte hann med, 9 Tim jobb och ridis upptaget till 20.30 och med två ponnysar att jobba gick lasseman stå över. Resultat taggad häst på hoppträningen, nästan okontrollerbar och vi höll oss på lägre höjd. Tror även att han känner av sitt balltramp få han blir lite forcerad och stressad. Avslutade med en riktig bra raktfram linje. Väldigt fina språng fick han som beröm, även om han inte är speciellt ridbar mellan så är även det ett framsteg. Blir lite extra bommar framöver igen, så skallen taggar ner.

Systeryster, som varit klen i evigheter, har äntligen kravlat sig upp på hästryggen så nu håller vi tummarna på att hon snart är på banan igen.

Idag så åker Maxan hem, kommer bli jätte tomt utan tant. Hon är lättsam att ha ned sig men hon tar plats och är en riktig "personlighet" men jag vet ju vart hon bor. Kan gissa vem som sover i mitt rim nästa gång jag sover i the club house, the One and Only Max the Dog

Ovido - Quiz & Flashcards